Maandelijks archief: mei 2014

Examenstress

Komende week zullen de laatste examens voor het voortgezet onderwijs worden afgenomen. Heb jij ook nog een examen deze week? Ben je er helemaal klaar voor? Ga je er vol (zelf)vertrouwen aan beginnen? Of zie je er tegenop en ben je nerveus? Last van examenstress? Begin je te zweten als je alleen al een een examen denkt? Voel je dat stress jouw leven op dit moment beheerst?

Hieronder staat een oefening beschreven die zou kunnen helpen om beter om te gaan met de (innerlijke) stress die je ervaart, bijvoorbeeld tijdens de examenperiode:

Ademmeditatie
De adem is er altijd, waar je ook bent. Het is als een anker. Wanneer je je aandacht richt op je adem, brengt dat je in het hier en nu, in dit moment. De adem geeft rust en kracht. Meestal zijn we ons niet zo bewust van de adem.
De adem helpt je om je aandacht ergens bij te houden en om je goed te kunnen concentreren.

  • Ga zitten, met je voeten naast elkaar en plat op de grond. Je kunt je ogen sluiten, als dat goed voelt. Richt je aandacht op je lichaam. Voel het contact dat je lichaam maakt met de stoel en de grond.
  • Breng dan de aandacht naar je adem. Merk op hoe de adem in en uit je neus gaat. Volg de inademing vanaf het begin dat de adem je neus instroomt, helemaal tot aan je buik. Volg vervolgens de uitademing helemaal tot de adem je lichaam weer verlaat via je neus.
  • Merk op hoe je buik op en neer gaat bij de in- en uitademing.

De adem helpt je ook bij het piekeren. Het helpt je om helderder te denken en om nieuwe keuzes te maken.

  • Wanneer je je aandacht richt op je adem, zul je merken dat je vroeg of laat wordt afgeleid door bijvoorbeeld gedachten.
  • Zodra je dit merkt besef dan dat je bent afgeleid (zonder hierover te oordelen!) en breng je aandacht weer op een vriendelijke manier terug naar de adem. Het geeft niet dat je bent afgeleid. Dat gebeurt nu eenmaal. Het gaat erom dat je leert om je aandacht iedere keer opnieuw weer terug te brengen naar de ademhaling. Dus: als je 100 x wordt afgeleid, breng je 100 x (op een vriendelijke, niet oordelende manier!) je aandacht weer terug naar de adem.

Wanneer je de ademmeditatie regelmatig oefent, zul je merken dat dit je stabiliteit, rust en energie geeft in het nu.