Maandelijks archief: augustus 2014

Vakantiegevoel vasthouden

Edith 694

Vakantiegevoel vasthouden

Herken je dit: Je hebt enorm uitgekeken naar je vakantie. Eindelijk de rust, waar je zo naar hebt verlangd. De vakantie is ook echt fijn. Aan het eind van de vakantie voel je je heerlijk ontspannen. Je kunt de hele wereld aan. Niets zal je nu nog omver blazen. Je neemt je voor om dit gevoel ook na de vakantie, thuis en op je werk vast te houden. Dat moet lukken, want je weet nu hoe het voelt om volledig ontspannen te zijn. De eerste dagen na de vakantie gaat het ook best goed. Af en toe val je weer even terug in je oude patroon van reageren op lastige situaties, maar je kunt je er snel overheen zetten en weer terugkomen in het ontspannen gevoel. Maar na nog een paar dagen is de vakantie echt voorbij en merk je tot je schrik dat ook het ontspannen gevoel dat daarbij hoorde weg is.

Edith 371

Als je terugdenkt aan de vakantie, of naar die prachtige foto’s kijkt, weet je weer even hoe leuk en ontspannen het toen was. Maar je ervaart niet meer datzelfde ontspannen gevoel van toen. Hoe komt dat?

Edith 294Edith 465

Dat heeft te maken met automatische patronen. Tijdens de vakantie is alles anders dan thuis. Dat dwingt je om bewust(er) aanwezig te zijn bij datgene wat je aan het doen bent. Je kunt niet terugvallen op automatische patronen, simpelweg, omdat die er daar niet zijn. Zodra je terug bent van de vakantie werken je hersenen binnen no-time (meestal binnen een week) weer volgens de oude, bekende, onbewuste gewoonten. Alles gaat weer volgens de automatische piloot. Voor je het weet ben je weer een hele periode in deze staat van (on)bewustzijn met alle gevolgen van dien.

Het goede nieuws is dat er iets aan te doen is! Ja, echt waar! Wanneer je de hersenen ‘traint’ om bewust aandacht te schenken aan datgene wat je NU aan het doen bent, leer je de hersenen meer bewust in het leven te staan, waardoor je minder snel in automatische patronen terugvalt. Op die manier kun je het ontspannen vakantiegevoel (bewust) verlengen, ook als je weer thuis bent. Hieronder staat een oefening beschreven die je op ieder moment kunt doen, ook terwijl je achter je computer aan het werk bent. Het is een effectieve oefening om met meer bewuste aandacht aanwezig te zijn in het NU.

STOP – ADEM –  EN GA DOOR

  • Ga zitten op een stoel, met een rechte rug,
  • Plaats je voeten (liefst zonder schoenen aan!) plat op de vloer.
  • Sluit je ogen.
  • Richt nu je aandacht op hoe je lichaam aanvoelt (gespannen, ontspannen, strak, nog anders) zonder hier iets aan te veranderen.
  • Richt vervolgens je aandacht op de ademhaling. Observeer met een open houding hoe de adem in en uit je lichaam stroomt.
  • Doe dit een paar minuten en merk op wat er in je lichaam en met je gedachten en gevoelens gebeurt, zonder hierover te oordelen.
  • Dan open je de ogen, je kunt je voeten en je handen wat bewegen.
  • Nu ben je klaar om weer verder te gaan met dat wat je aan het doen was, maar nu veel bewuster, dan ervoor.

Succes!

Edith 562

Surf!

Surf!

You cannot stop the waves,
but you can learn to surf!

Jon Kabat Zinn

 

Edith 670

 Mindfulness Praktijk
Edith te Hennepe |06-15087237 |edith@mindfulness-praktijk.nl | Wageningen