Maandelijks archief: april 2015

Mindfulness werkt net zo goed als antidepressiva

Mindfulness werkt net zo goed als antidepressiva

Interessant onderzoek:
© thinkstock.

 

Mindfulness-meditatie is een trendy middel tegen piekeren of een burn-out. Maar volgens wetenschappers zou het weleens net zo effectief kunnen zijn tegen depressie als medicijnen. Dit publiceren zij vandaag in het artsenblad The Lancet.

Mindfulness komt oorspronkelijk uit het boeddhisme. Het leert mensen afstand te nemen van negatieve gedachten en zorgen. In plaats van de hele tijd in de stress te schieten over kleine dingen, leer je de situatie te accepteren zoals hij is.  Het belangrijkste uitgangspunt is dat je leeft in het ‘nu’ en zo minder vatbaar bent voor een depressie.

“Deze resultaten suggereren dat er een nieuwe keuze is voor mensen die aan langdurige depressie lijden.”
Willem Kuyken van Oxford University

Eerste grootschalige onderzoek
Dat mindfulness kan helpen om stress en depressie tegen te gaan is al langer bekend. Maar tot nu toe was er nog nooit een grootschalig onderzoek dat de werking van mindfulness vergeleek met die van antidepressiva.

Een groep wetenschappers bestudeerde twee jaar lang 212 mensen die zoals gebruikelijk antidepressiva bleven slikken en 212 mensen die mindfulnesstrainingen volgden. De laatste groep kreeg mindfulnesstrainingen in groepsverband maar moest er ook thuis mee aan de slag. Daarnaast bouwden deze patiënten hun medicijnen geleidelijk helemaal af.

Uit het onderzoek blijkt dat beide groepen er na twee jaar ongeveer gelijk aan toe waren. Het percentage van mensen met een terugval was in beide groepen bijna gelijk. Van de mindfulnessgroep was dit 44 procent en van de groep die medicatie ontving 47 procent.

Alternatief
Mindfulness werkt kortom niet beter dan medicatie, maar de werking is vergelijkbaar. Het zou volgens de onderzoekers een goed alternatief kunnen zijn voor de vele antidepressiva die jaarlijks over de toonbank rollen. De laatste tien jaar is het gebruik van antidepressiva namelijk fors gestegen. Ruim 1,1 miljoen mensen in Nederland gebruiken antidepressiva volgens cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen.

“De resultaten van het onderzoek suggereren dat er een nieuwe keuze is voor de miljoenen mensen die aan langdurige depressie lijden”, aldus Willem Kuyken van Oxford University, die meewerkte aan het onderzoek

Andere manier van omgaan met pijn

Andere manier van omgaan met pijn

In onderstaand artikel staat een mooie manier beschreven om met pijn om te gaan:

In pain? Try this mindfulness practice

By Christiane Wolf
Infographic by Mindful Staff

Chronic pain affects more people in the US than diabetes, heart disease, and cancer combined: more than 100 million adults. More than half of them feel they have little or no control over the pain. It often negatively affects concentration, energy level, sleep, and overall quality of life. More than 80% report feeling depressed because of the pain. And let’s not even mention related health-care costs and overall costs for society including number of sick days, prescription drug abuse, and other forms of self medication— a syndrome that is well-depicted in the recent Jennifer Aniston movie Cake.

When it comes to chronic pain, the key is learning to live with it rather than vainly trying to avoid or eradicate it. And mindfulness practice is a wonderful opportunity to do just that. It helps to shift the locus of control from the outside (“this is happening to me and there is nothing I can do about it”) to the inside (“this is happening to me but I can choose how I relate to it”). We can learn to attend to our experience in a kind, curious manner instead of fighting or denying it. We learn to cope with the pain in new ways. Some studies on pain suggest that the greatest benefit from learning mindfulness meditation is the coping. For example, studies show that the reported quality of life goes up while the “objective” pain ratings don’t change much.

A regular meditation practice (which can include short and long sessions and everything in between) is the best ongoing foundation for working with pain. It helps us to hone the skills we need to attend to pain—or any challenging experience we encounter for that matter.

Christiane Wolf, M.D., Ph.D., is a physician turned mindfulness meditation teacher and teacher trainer. She is coauthor of the forthcoming book Clinician’s Guide to Teaching Mindfulness.