Maandelijks archief: maart 2016

Suikervrije kokoskoekjes met abrikozen

 Suikervrije kokoskoekjes met abrikozen

Ik ben dol op lekkere koekjes, maar wil ook graag bewust en gezond eten. Dus ben ik aan het experimenteren met verschillende ingredienten, om de lekkerste gezonde koekjes te maken. Met trots kan ik je vertellen dat het me is gelukt om gezonde, maar ook lekkere koekjes te maken. Ik wil het recept heel graag met je delen, zodat ook jij straks mindful kunt genieten van een lekker kopje thee met heerlijke koekjes:

Wat heb je nodig?
abrikozen (gedroogd, zwavelvrij), 60 gram
kokosbloem, 100 gram
boekweitvlokken, 60 gram
2 eieren
kokosolie, flinke eetlepel
lijnzaad, eetlepel
kaneel, theelepel
Pure, ongezoete, chocolade, 20 gram

Hoe maak je het?
Hak de abrikozen fijn in een hakmachine. Meng daar de kokosbloem, boekweitvlokken, de eieren, kokosolie, lijnzaad en kaneel doorheen. Je krijgt dan een mooi samenhangend deeg. Maak daar bolletjes van die je platdrukt op de bakplaat. De koekjes moeten ongeveer 1 cm dik zijn. Vervolgens brokkel je de chocolade in kleine stukjes. Die druk je op de koekjes. Bak ze in ongeveer 20 minuten mooi goudbruin in een voorverwarmde oven, op 180 graden.

recepten 015 recepten 016

Deze koekjes smaken heerlijk met een lekker kopje rooibosthee met steranijs.

recepten 019

Geniet van je mindful thee-moment.
Edith

Mindful eten verlaagt mogelijk risico op diabetes

Mindful eten verlaagt mogelijk risico op diabetes

Eten met aandacht zorgt niet alleen voor gezonde eetkeuzes, maar verkleint mogelijk ook het risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Tot die conclusie komen onderzoekers van de Universiteit van Californië.

Het onderzoek werd gepubliceerd in Obesity, het tijdschrift van The Obesity Society. “Dit onderzoek laat de mogelijke voordelen zien van mindfulness bij gedragsprogramma’s gericht op gewichtsverlies”, vertelt Deborah Tate van het tijdschrift.Eerdere onderzoeken toonden al aan dat mindfulness kan helpen bij het maken van bewuste eetkeuzes en het herkennen van wanneer een persoon honger heeft of juist verzadigd en vol is.

Een nieuwe studie onder leiding van onderzoeker Jennifer Daubenmier suggereert dat het effect van mindful eten nog veel groter kan zijn. “Tijdens sociale gelegenheden of bijvoorbeeld wanneer je televisie zit te kijken, eet je vaak meer. Dat is niet omdat je honger hebt, maar omdat het eten er goed uit ziet, je afgeleid bent of omdat je een ongemakkelijk gevoel wilt weg eten”, aldus Daubenmier.”
Ons onderzoek suggereert dat mindful eten meer doet dan alleen helpen bij gezonde keuzes en herkennen dat je vol zit. Het verbetert de glucoselevels in het bloed en de gezondheid van het hart zelfs meer dan normale gedragsprogramma’s gericht op gewichtsverliesmogelijk.”

Obesitas
Daubenmier onderzocht voor haar studie bijna 200 volwassenen met obesitas. De helft van de deelnemers nam gedurende 5,5 maand deel aan een mindfulnessprogramma gericht op gewichtsverlies. In vergelijking met een controlegroep vonden de onderzoekers bij de deelnemers aan de mindfulnesstraining meer verbeteringen, onder meer bij de nuchtere bloedglucose en het cholesterol, wat samenhangt met diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Alle deelnemers aan het onderzoek kregen voedings- en beweeginstructies, meditatie, mindfulness en bewustzijn van gedachten en gevoelens. Ruim 18 maanden na de start van de studie hadden de deelnemers van het mindfulnessprogramma ongeveer 4,3 procent van hun lichaamsgewicht verloren. Dit was ruim 1,5 kilo meer dan de controlegroep. Het gevonden resultaat was echter niet significant.

Vervolgonderzoek met meer deelnemers moet de gevonden resultaten bevestigen.

Bron: Gezondheidsnet