Mindful afvallen

Miljoenen mensen willen van hun overgewicht af. Maar niet iedereen lukt dat even gemakkelijk. Met ‘Mindful afvallen’ benader je overgewicht op een psychologische manier. Volgens auteur Joanna Kortink biedt dit boek een krachtige oplossing om de haat-liefde verhouding met eten definitief te doorbreken. Het nieuwe diëten is mindful eten.

Afvallen is simpel zou je denken. Het is gewoon een kwestie van minder eten en meer bewegen.  Bij veel mensen leidt die methode echter niet tot blijvend resultaat omdat de oorzaak van het overmatig eten niet wordt aangepakt. Datzelfde geldt vaak voor diëten die gericht zijn op snel afvallen: ze bestrijden alleen maar de symptomen en de meeste lijners komen na zo’n dieet nog harder aan.

Vulling en voeding
Mindful afvallen is geschreven voor iedereen die anders met eten en zichzelf om wil leren gaan. Voor die mensen die precies weten wat het verschil is tussen ‘vulling’ en ‘voeding’, maar toch regelmatig voor de bijl gaan. Het is gebaseerd op de methode ‘Uit de ban van emotie-eten’ en gaat er onder meer vanuit dat hooguit 5 procent van ons gedrag bewust is en minimaal 95 procent van onze acties onbewust tot stand komen.

Sabotage
Het onbewuste probeert je te saboteren, want dat wil graag alles bij het oude houden. In Mindful afvallen ontdek je hoe je jezelf precies saboteert. Vervolgens leer je hoe je effectieve gewoonten kunt creëren.

Beter luisteren
Mindful afvallen is een laagdrempelig programma met veel praktijkvoorbeelden en duidelijke stap-voor-staprichtlijnen. Je leert hoe je om kunt gaan met gedachten en gevoelens die grote invloed hebben op je eetgedrag. Bij deze nieuwe aanpak worden ze niet langer vermeden of onderdrukt, maar juist herkend en geaccepteerd.

Je leert ook beter luisteren naar je lichaam en hoeveel je kunt eten zonder schuldgevoel of de neiging tot overeten. Door deze benadering ontwikkel je een gezond eetgedrag en ontdek je hoe je (weer) van eten kunt genieten.

Praktisch en helder
Wat opvalt is de praktische benadering en de heldere manier van schrijven. Mindful afvallen geeft een duidelijke kijk op het hoe en waarom van eten. De inhoud is verdeeld over acht weken, waarbij iedere week is opgesplitst in drie hapklare stukjes. De auteur waarschuwt wel dat je alleen vooruitgang boekt als je regelmatig tijd vrijmaakt om de oefeningen te doen. Dit zijn zowel schrijfoefeningen als aandachtsoefeningen (mindfulness) zoals de lichaamsscan.

Bron: Gezondheidsnet