Training mindfulness voor kinderen – basisschool

Aandacht met een glimlach!
training mindfulness voor kinderen op de basisschool

Aandacht met een glimlach is een training mindfulness voor kinderen in de schoolklas. Mindfulness heeft bij kinderen een positief effect op:

  • de concentratie;
  • op het omgaan met spanningen;
  • het leveren van prestaties, zoals bijvoorbeeld de cito-toets;
  • het omgaan met lastige situaties waarin (veel) emotionele spanning is.

Tijdens de training leren  kinderen bewuster om te gaan met hun aandacht en met voor hen moeilijke situaties. Hierdoor verbetert de sfeer in de klas. De training is geschikt voor alle scholen in het basisonderwijs en gemakkelijk in te passen in het bestaande programma in de klas.

Wetenschappelijk onderzoek
Onderzoek laat zien dat mindfulness een positief effect heeft op het welbevinden van volwassen, jongeren en kinderen. Dat mindfulness volwassen helpt bij pijn, stress, burn-out en depressieve klachten is al uitgebreid onderzocht en wetenschappelijk bewezen. Recent onderzoek laat zien dat mindfulness ook jongeren en kinderen helpt bij het omgaan met hun problemen.
Kinderen hebben vaak een erg vol dagprogramma. Ze gaan naar school, blijven over, gaan naar de buitenschoolse opvang, sporten, spelen met vriendjes en vriendinnetjes en hebben soms daarnaast nog allerlei verplichtingen, zoals huiswerk maken en huiswerkbegeleiding. In dit drukke leven slaat de balans vaak door naar actie en blijft er weinig aandacht en ruimte over voor rust, stilte en bezinning. Terwijl dit juist heel belangrijk is om als kind helemaal in balans te zijn. Met mindfulness krijgen kinderen de mogelijkheid om aandacht te geven aan zichzelf, hun gedachten, hun gevoelens en hun lichaam. Dit is belangrijk om gedurende de dag geconcentreerd te kunnen zijn en helemaal aanwezig te zijn bij alles wat zich aandient. Kinderen leren meer contact te krijgen met hun lichaam. Ze kunnen hierdoor beter luisteren naar signalen van spanning, boosheid of angst. Daarmee komen ze  terug in balans. Het worden weer blije, vrolijke kinderen die genieten van hun leven.
Mindfulness helpt  leerlingen hun vaardigheden te verbeteren op het gebied van probleemoplossing, conflicthantering, besluitvorming en het opbouwen van relaties. Dit zijn de vaardigheden die ervoor zorgen dat leerlingen beter zullen presteren tijdens hun schoolcarrière en gedurende hun leven

Programma
Het programma van Aandacht met een glimlach bestaat uit acht lessen van dertig minuten in de schoolklas. De training is met name ontwikkeld voor de bovenbouw van het basisonderwijs. In de training ontdekken kinderen dat zij hun aandacht bewust in het hier en nu kunnen gebruiken. Zo helpt mindfulness hen om te gaan met spanning en moeilijke situaties, waardoor de sfeer in de klas verbetert. Ook zullen zij zich minder laten afleiden door allerlei storende gedachten of emoties zoals pijn, verdriet of angst. Tijdens de mindfulness lessen wordt gewerkt met praktische oefeningen  die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen. Deze oefeningen zijn gericht op bewustwording en opmerkzaamheid. Daarnaast leren kinderen vriendelijk en mild te zijn voor zichzelf en anderen.

Resultaat
De kinderen leren:

  • zich beter te concentreren;
  • zich meer bewust te zijn van de adem en het lichaam;
  • (pieker)gedachten en gevoelens te herkennen;
  • niet op alles te hoeven reageren;
  • aandachtig te luisteren;
  • zich bewust te zijn van impulsen en gedrag;
  • zelfvertrouwen te versterken;
  • vriendelijker te zijn voor zichzelf en anderen.

Wilt u meer informatie of een offerte voor een training, dan nodig ik u graag uit om contact met mij op te nemen, via: 06-15087237 of edith@mindfulness-praktijk.nl

 

Mindfulness Praktijk Edith te Hennepe
edith@mindfulness-praktijk.nl | 06-15087237 | Wageningen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>