38D5CBA2-CBEB-4043-82C1-DDE69F8CF0E0

Yes, het is gelukt!

25 juni 2022:
Ik heb vandaag een meegedaan aan een run:Β @runvalley. Wat was ik gisteren zenuwachtig! In de auto op weg naar station om zoonlief op te halen, was dochterlief mijn coach. Ze zei: “Mam, ik ben ook wel eens zenuwachtig voor een toets of zo, maar dat helpt allemaal niet. Je moet er niet te veel over nadenken van te voren, maar het gewoon gaan doen. En als je dan aan het rennen bent, geniet er dan van”.

Deze wijze mindfulnessles van mijn dochter heb ik in gedachten op het moment dat het startschot vandaag klinkt. Ik ben volledig aanwezig in mijn lichaam terwijl ik aan het rennen ben en ik geniet!

Deze run is in meerdere opzichten een belangrijke mijlpaal:

🌱Na 5 jaar ben ik dit jaar weer heel langzaam het hardlopen gaan opbouwen: eerst wandelen – dan 100 meter rennen – en steeds iets langer rennen – en dan nu: 5 km hardlopen! Begin dit jaar had ik niet durven hopen dat ik dit nu zou kunnen. Maar met hele kleine stapjes en regelmatig trainen (3 keer in de week) is het gelukt.
Door deze ervaring ben ik er nu van overtuigd, dat wat je ook wil bereiken, hoe moeilijk het ook lijkt: JE KUNT HET!!

Het begint met het stellen van een haalbaar doel. Vervolgens mag je jezelf gunnen om heeeeeel kleine stapjes te maken. Als je er dan ook nog zeer regelmatig en structureel tijd en aandacht aan durft te besteden (wellicht met hulp van een ander), dan gaat het lukken!πŸ’ͺ

🌱2021 was, mentaal gezien, niet mijn beste jaar. Daarom kies ik er heel bewust voor om in 2022 flink op de rem te trappen. Ik maak zo ruimte om tijd en aandacht aan mijn gezondheid te kunnen geven. Ik mediteer veel en kom in beweging (wandelen, tuinieren, hardlopen, fietsen). Vandaag is een mooi moment om (na de run) te stoppen en stil te staan bij het effect van deze keuze.

🌱 Ik heb in afgelopen half jaar ervaren dat het regelmatig trainen een zeer positief effect heeft op mijn gezondheid. Daarom blijf ik 3 keer per week rennen. Om niet terug te vallen in oude patronen (sportafspraken met mezelf afzeggen voor werkafspraken) helpt het me om opnieuw een run te plannen. Een nieuwe doel waarvoor ik kan trainen, een vriendelijke stok achter de deur om op deze ingeslagen weg te blijven (hard)lopen. De volgende run staat daarom al weer op de planning.

Wat helpt jou om (mentaal) gezond te worden en te blijven?

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Compassievol bewegen

Wat is jouw intentie?

Meditatie: adem en lichaam

Een oefening voor op het werk: mindful lopen

Stilte in het dagelijks leven

Gedachten zien als wolken die voorbij drijven

De kracht van stilte ervaren

Welke meditatie is jouw favoriet?

Helder waarnemen (1): gedachten zijn geen feiten

Oefenen met gevoelstonen