Maandelijks archief: november 2016

Bewust zijn van adem en lichaam tijdens de Bergrace

Bewust zijn van adem en lichaam tijdens de Bergrace

Tijdens de Bergrace op 4 november, om 22.15 uur in de avond begin ik aan de start met staan. Ik denk dat ik moet plassen, maar er is geen wc hier. Bovendien ben ik 15 minuten geleden, thuis nog geweest. Ik zeg tegen mezelf: ik denk dat ik moet plassen, maar ik kan echt nog wel 45 minuten wachten. Ik hoop dat ik binnen 45 minuten bij de finish ben. Nu stevig op de voeten staan. Ik doe mijn ogen dicht en voel dat ik sta. Ik breng aandacht naar de adem die door mijn lichaam stroomt. Dan volgt het startschot. Ik ga rennen.  Al vrij snel kom ik er achter dat mijn lampje nog in mijn broekzak zit. Heel onhandig lukt het me om die te pakken terwijl ik blijf rennen. Na ongeveer 2 kilometer komt de gedachte ‘waarom doe ik dit?’ bij me op. Ik ren door, accepteer de gedachte, laat die ook weer los en richt mijn aandacht op mijn ademhaling. Ik weet dat het ritme van 3 tellen in en 4 tellen uit een ritme is waarbij ik ontspannen kan rennen in een prettig tempo. Het lukt me redelijk om mijn aandacht daarbij te houden. Ik voel de regen op mijn lijf vallen, maar reageer er niet op. Tot het moment dat mijn bril beslaat en ik door de druppels water op mijn bril bijna niets meer zie. Ik veeg aan de buitenkant van het glas. Dat werkt niet. Ik zie nog steeds vrijwel niets. Dan probeer ik, ietwat onhandig doorrennend, de binnenkant van het glas met 1 vinger schoon te vegen. Dat lukt, gelukkig zie ik nu weer iets meer. Het ritme van 3 tellen in en 4 tellen uit is weer ontspannen vol te houden. Ik ben bij de berg. Ik voel me goed. Ik let op mijn houding: rechtop, met kleinere passen naar boven. Kin op de borst, het lichtje voor mijn voeten schijnend. Dat gaat goed zo. Ik adem 2 tellen in en 3 tellen uit. Ook dit tempo is goed vol te houden. Ik weet dat de eerste 300 meter het  zwaarst zijn, zodra die voorbij zijn krijg ik het gevoel dat ik de berg af ga (wat niet zo is), zo ontspannen loop ik door. Dan ga ik verder met een mantra die ik ter plekke bedenk en waarop ik ook een ademritme kan toepassen: ‘Kom op, ik kan dit’. Zo kom ik boven aan de berg. Dan nog rechtsaf versnellen. Lachend ga ik de finish tegemoet. Ook als ik door 4 supersnelle achtervolgers word ingehaald blijf ik lachen.

Workshop Mindfulness Balans Academy

Workshop Mindfulness Balans Academy

Workshop Mindfulness

 

Het opvoeden van kinderen is fantastisch, maar het is niet altijd even makkelijk. Ouders, en zeker ouders van kinderen met leer- en/of ontwikkelingsstoornissen kunnen soms best een steuntje in de rug gebruiken. Vragen om hulp, training en ondersteuning bij de opvoeding is geen teken van zwakte maar juist een teken dat je je verantwoordelijkheid als ouder serieus neemt. Je kind verdient het en jij verdient het zelf ook!

Mindfulness kan heel goed werken als zo’n steuntje in de rug. In deze workshop krijg je een beeld van wat mindfulness voor jou en voor de opvoeding van je kind(eren) kan betekenen.

Doelgroep
Deze training is bedoeld voor ouders en andere opvoeders van kinderen met leer- en/of ontwikkelingsstoornis(sen).

Doel
Je leert wat mindfulness is en hoe het jou kan helpen in je persoonlijke dagelijkse leven. Je ontdekt en ontwikkelt nieuwe mogelijkheden om met bewuste, liefdevolle aandacht je kinderen op te voeden en te begeleiden. Daarnaast leer je op een liefdevolle en vriendelijke manier aandacht voor jezelf te ontwikkelen.

Inhoud
Tijdens deze workshop ga je zelf met een aantal oefeningen ervaren hoe mindfulness je kan ondersteunen bij de opvoeding van je kind(eren). Er is aandacht voor de dagelijkse moeilijkheden die je als ouder kunt ervaren bij de opvoeding en begeleiding van je kind(eren). Daarnaast kun je als ouder zo’n grote druk ervaren door wat dan ook, dat je geen aandacht meer hebt voor jezelf en je eigen behoeften. Mindfulness kan in beide situaties (dus in relatie tot je kinderen, maar ook in relatie tot jezelf) veel ondersteuning bieden. In ervaringsgerichte oefeningen ga je hiermee aan de slag. Huiswerkopdrachten, zodat ouders ook na de workshop met mindfulness aan de slag kunnen gaan.

Extra
Tijdens deze workshop maak je kennis met mindfulness en wat het voor jou en voor de opvoeding van je kinderen kan betekenen. Om echt diepgaand te leren hoe je mindfulness kunt gebruiken in je leven, raden we je aan na deze workshop een 8-weekse training Mindfulness te volgen. Bij voldoende aanmeldingen zal er via Balans een 8-weekse training Mindfulness worden gestart.

 

Informatie

  • Locatie

    Oudervereniging Balans, Weltevreden 4a, de Bilt

  • Datum

    26-01-2017

  • Tijd

    19.30 uur tot 21.30 uur

  • Prijs

    € 45,00
    € 30,00 (leden)

  • Trainer

    Edith te Hennepe

Aanmelden

Edith te Hennepe

Edith te Hennepe is Onderwijskundige, Mindfulnesstrainer en ervaringsdeskundige (een van haar kinderen heeft DCD). Na een carrière als adviseur, trainer en leidinggevende in de zorgsector, is ze gestart met haar Mindfulness Praktijk. Ze begeleidt nu volwassenen, jongeren en kinderen met mindfulness bij het ontwikkelen van meer bewustzijn, zelfinzicht, aandacht en concentratie. Edith geeft trainingen en workshops aan groepen volwassenen en jongeren, o.a. binnen organisaties in het onderwijs. Daarnaast geeft ze individuele begeleiding aan volwassenen, jongeren en kinderen. Meer informatie over Edith te Hennepe is ook te vinden op www.mindfulness-praktijk.nl