3286DA35-8C4F-4E5C-8F30-D99CC2D7D566

Met aandacht gaan liggen, zitten, staan en lopen

Meditatie beoefening werpt pas echt zijn vruchten af, wanneer het kan worden geïntegreerd in ons dagelijks leven, waarbij de meditatie en de beoefening in het dagelijks leven elkaar ondersteunen. Daarom noem ik deze podcast ook Mindful Leven. Het gaat erom echt bewust aanwezig te zijn in alle aspecten van je leven. Dit kun je bereiken door een manier te vinden, waarbij de aanwezigheid van aandachtig gewaarzijn, kunt laten voortduren, ongeacht wat je aan het doen bent.

Wat ik zelf doe gedurende de dag is: steeds aandacht brengen naar het lichaam. In elke houding probeer ik me bewust te zijn van die houding. Ik zou jou willen uitnodigen dat ook te doen. Dat kun je al doen vanaf het moment dat je wakker wordt. Neem dan echt even de tijd om te ervaren hoe je ligt. Daarna breng je het lichaam heel bewust naar een zittende houding. Blijf dan even zitten, om ook deze houding heel bewust van binnenuit te ervaren. Vervolgens ga je heel bewust staan en lopen. Op deze manier begin je de dag met afstemmen en ervaren hoe het lichaam aanvoelt in elke houding. Dit helpt om gedurende de dag gegrond aanwezig te kunnen zijn, bij alles wat je doet.

Aan het eind van de dag doorloop je dan dezelfde vier houdingen, maar dan in omgekeerde volgorde: je loopt naar bed, gaat ernaast staan, gaat zitten en liggen. Dit alles weer met aandacht. Dit is heel behulpzaam voor een goede nachtrust. 👉 oefening

 

 

Posted in

Meest recente nieuwsberichten

Compassievol bewegen

Wat is jouw intentie?

Meditatie: adem en lichaam

Een oefening voor op het werk: mindful lopen

Stilte in het dagelijks leven

Gedachten zien als wolken die voorbij drijven

De kracht van stilte ervaren

Welke meditatie is jouw favoriet?

Helder waarnemen (1): gedachten zijn geen feiten

Oefenen met gevoelstonen